O ŠKOLE PURKRABKA
DOMŮ / O ŠKOLE
Smysluplné vzdělávání
Do naší školy chodí děti rády. Dáváme jim prostor objevovat, přemýšlet a zkoušet. Klademe důraz na harmonický rozvoj celé osobnosti dítěte – čtení, psaní, počítání, rozvoj hudebního citu, estetického vnímání, manuální zručnost, umění pozorovat a znát přírodu a svět okolo sebe, mít radost z pohybu, umět komunikovat a fungovat ve skupině. Věříme, že na prvním stupni děti nepotřebují čerpat zkušenosti zprostředkovaně skrze nadužívání moderních technologií (interaktivní tabule, videa, tablety), ale naopak živě při setkávání se skutečným světem v osobních interakcích. Techniku využíváme ve 4. a 5. třídě v rámci hodin informatiky.
Chyba je kamarád
Naši žáci se nebojí chyby, protože je pro ně přirozenou součástí procesu učení.
K hodnocení využíváme zejména slovní zpětnou vazbu, klasické známky u nás nenajdete.
Menší počet dětí
Ve třídách je méně žáků, než v běžné základní škole, což umožňuje našim učitelům navázat s dětmi bližší vztahy, které přispívají k rodinné atmosféře
a vytváří prostor pro sledování pokroku každého žáka.
Krásné prostředí
Prostředí Purkrabky samo o sobě dětem tříbí estetické vnímání a současně dává příležitosti pro učení venku a větší možnost pohybu, než je v jiných školách běžné.
Metody a formy výuky
Výuka v naší škole je zaměřená na vlastní objevování – můžeme tomu říkat badatelská výuka nebo zcela odborně konstruktivismus. Jde o metody, které podporují kritické myšlení, vnitřní motivaci, sociální dovednosti a vedou nejen k ukotvení znalostí, ale také k rozvoji dovedností a kompetencí. Za pravý opak takto pojaté výuky, kterou u nás nenajdete, lze například považovat dlouhý výklad bez jakéhokoliv dialogu a požadavky na memorování informací bez souvislostí. Dáváme přednost metodám, jejichž výsledky jsou ověřené v dlouhodobých průzkumech ve vzdělávání.
Naši učitelé se inspirují i v dalších pedagogických směrech jako je montessori, waldorfská pedagogika, program Začít spolu a další, ale badatelské pojetí výuky tvoří společný základ pedagogického procesu. Naši pedagogové se nepřestávají ve svém profesním růstu zajímat o nové trendy a přístupy a nebojí se je zkoušet a reflektovat.
Slavnosti a rytmus roku
Inspiraci pro aktivní prožívání rytmu roku jsme našli ve waldorfské pedagogice. Během školního roku slavíme tradiční události z evropského kulturního kontextu jako jsou advent a Velikonoce a přidáváme i ty, co se všeobecně tolik neslaví jako Michaelská slavnost, Martinská, masopust, vynášení Morany, Svatojanská slavnost. Místo Halloweenu plného děsivých strašidel si raději užíváme Dýňovou slavnost v podzimní zahradě v rámci družiny. Dalšími událostmi bývají jarmarky nebo jarní zahradní slavnost.
V prožívaných slavnostech se promítá i koloběh přírodního ročního cyklu. To se odráží i v prožívání příprav, které jsou také jejich důležitou součástí.
Spolupráce na akci má často charakter celoškolního projektu. Některé slavnosti prožívají žáci se svými učiteli během výuky, jiné odpolední, jsou organizovány pro celou komunitu školy a slouží zároveň k příjemně strávenému společnému času. Rádi se také podílíme na životě našeho městysu aktivním zapojením do veřejných akcí.
Družina a kroužky - volný čas
Dětí tráví v družině často velkou část dne, proto jim nabízíme mnohostranné vyžití od relaxace přes pohyb na zahradě a v okolní přírodě, po volnou hru nebo tvoření a rozmanité dílny.
Velkou část odpoledne tráví děti venku na rozlehlé přírodní zahradě. Kromě družiny mohou děti navštěvovat i tematicky zaměřené kroužky a individuální hudební vzdělávání (ty již nejsou v ceně vzdělávání a platí se zvlášť).
Každý rok se nabídka mírně obměňuje, ale některé kroužky patří k trvalým stálicím již několik let, jako například keramika, zábavná věda s názvem Hokus Pokus nebo jóga a zdravé cvičení.
Partnerství rodiny a školy
Tripartitní setkávání
V naší škole najdete větší prostor pro vzájemnou komunikaci učitel-rodič-dítě než v běžné škole. Toto partnerství podporuje efektivní pedagogickou práci s konkrétním dítětem. Samozřejmostí pro poskytování vzájemné zpětné vazby je tzv. tripartitní setkání dvakrát ročně na podzim a na jaře.
Školní slavnosti a další akce
Spolupráce rodičů a školy obohacuje život všech a umožňuje realizovat mnoho akcí nad rámec běžného fungování školy, je zároveň i dobrým příkladem pro děti. Rodiče mohou být oslovováni k pomoci při projektových dnech, třídních výletech, brigádě na zahradě. Nejčastěji se rodiče zapojují do příprav školních slavností a dobroty z domácích zahrádek a kuchyní bývají tradičním zdrojem chutného občerstvení.
Partnerem školy pro koordinaci a organizaci pomoc je Klub rodičů. Mnoho příležitostí pro setkávání přirozeně buduje živou komunitu školy. Vztahy napříč komunitou pak dotvářejí rodinnou atmosféru školy a pocit bezpečí našich žáků a vašich dětí.
Žák po 5. třídě
Naším cílem je, aby vaše dítě a náš žák po 5. třídě věděl:
- co mu jde, co ho baví, v čem se chce rozvíjet
- ví, co to znamená být součástí spolupracujícího celku, do kterého přispívá svým tvořivým potenciálem, schopnostmi a dovednostmi
- dokáže kriticky přemýšlet v souvislostech
- je zodpovědný a samostatný
- nebojí se zdolávat přiměřené výzvy
- umí komunikovat se spolužáky i s dospělými
Povinné znalosti dle závazného vzdělávacího plánu, které nám ukládá MŠMT, jsou tohoto procesu nedílnou součástí.
Přechod do 6. třídy
Naši žáci přecházejí po 5. třídě na všechny typy škol od osmiletých gymnázií, přes různé soukromé po běžné základní školy. Záleží na preferenci rodičů a dětí, co komu k dalšímu vzdělávání vyhovuje.
Druhý stupeň v Purkrabce
Tématem do budoucna je otevření druhého stupně. Základním bodem k dalšímu postupu je vyřešení otázky financování další rekonstrukce a záruky investora (majitelů statku) pro její návratnost. Zatím jde o úvahy bez konkrétního závazného termínu k rozšíření školy o další stupeň vzdělávání.
Nasajte atmosféru naší školy
Podívejte se na výběr fotografií zachycující areál naší školy, přihlehlé okolí, atmosféru ve škole a na pořádaných akcích.