Zřizovatel školy
Zřizovatelem školy je Daniela a Mark Montoya, majitelé barokního statku, pod jejichž rukama budovy vzkvétají a nacházejí smysluplné využití.
Jako jedni ze zakládajících rodičů školy, zásadním způsobem vyřešili otázku, kde bude škola sídlit a nabídli pro ni část svého domova. Mnoho energie a financí investovali do rekonstrukce stávajících prostor, vytrvalé úsilí věnují péči o budovy, dvůr, zahradu a okolí. Díky nim mají možnost naši žáci navštěvovat školu v tak krásném prostředí.
Mark a Daniela stojí v čele zřizovatele od počátků školy, bez ohledu na dvakrát změněnou právní formu v jeho historii. Jejich děti, Daniel a Ellen, jsou absolventy ZŠ Purkrabka.
Pocházím z USA, kde jsem v 5ti letech nastoupil do základní školy. Protože jsem byl nesoustředěný a především levák, posadili mě do rohu třídy zády k dětem. Po osmi měsících trápení maminka podepsala můj přestup (levou rukou). V nové škole mi paní učitelka dala individuálně možnost vypracovávat dopředu úlohy z matematiky. S velikým zaujetím jsem vypracoval za tři měsíce úlohy na tři roky dopředu. Přijali mě do matematické třídy a mě se obecně začalo ve škole dařit. Nakonec jsem po dvaceti letech strávených vzděláváním dokončil studium medicíny.
Fotografie je z 1. září 2013, kdy předávám syna paní učitelce Magdaleně a věřím, že bude mít lepší „start“ než já. Naše děti jsou z Purkrabky dávno pryč, a já jsem pyšný a šťastný, že škola úspěšně funguje a může dětem nabídnout nejen individuální přístup.
Úloha zřizovatele
Cílem existence zřizovatele v jakékoliv právní formě vždy bylo a je hlavně zajištění kontinuity vize, se kterou škola vznikala – tzn. dohled nad poskytováním plnohodnotného základního vzdělání s důrazem na individuální přístup a potřeby dítěte, což znamená především:
- respektování osobnosti a individuální přístup k dítěti
- zaměření na hravé, prožitkové a problémové metody výuky
- vzdělávání rozvíjející kritické myšlení, přitom ale respektující názorový svět dítěte, bez indoktrinace jakýmikoli ideologiemi včetně ateismu a náboženskými dogmaty ze strany vyučujících
- důraz na rozvoj samostatnosti
- důraz na rozvoj invenčního a kreativního přístupu k řešení problémů
- důraz na rozvoj celistvého vnímání světa, úctu a respekt k lidem, přírodě i Zemi
- důraz na rozvoj komunikačních schopností v nejširším slova smyslu
- důraz na přátelskou a otevřenou atmosféru ve škole – vstřícný a respektující přístup k dětem, rodičům i učitelům
Zřizovatel pokládá základní kámen, tedy vytváří podmínky pro vznik organizace, stanovuje pravidla a zásady jejího fungování. V případě školských zařízení se působnost zřizovatele a jeho kompetence ke stanovování pravidel a zásad odlišuje dle toho, zda jde o soukromý či veřejný sektor. Působnost zřizovatele škol upravuje a definuje školský zákon č. 561/2004 Sb., v § 129.