Vaše otázky
PĚT NEJČASTĚJŠÍCH OTÁZEK
JAKOU MÁTE ZKUŠENOST S PŘESTUPEM NA DRUHÝ STUPEŇ ZŠ PO ABSOLVOVÁNÍ PURKRABKY?
Co se týká obsahu učiva, žáci si za pět ročníků v naší škole osvojí stejné vědomosti jako žáci jiných základních škol, jelikož se vzdělávací program naší školy řídí platným rámcovým vzdělávacím plánem vydaným MŠMT.
Příprava na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia a jejich úspěšné složení obecně vyžaduje domácí přípravu, ať už se žák vzdělává na klasické státní škole nebo na jakémkoli jiném typu škol.
Podle psychologů je dítě je v 11 či 12 letech dost zralé na to, aby se se změnou spojenou s přechodem na jinou školu vypořádalo a zorientovalo se v nových podmínkách, aniž by utrpěl jeho zájem o vzdělávání a jeho studijní výsledky. V tomto věku je na takové změny již mnohem lépe připraveno než při přechodu z předškolního do školního vzdělávání ve věku 6-7 let a daleko snáze se s nimi vypořádá. Potvrzuje to i zkušenost našich absolventů. Samozřejmě se nelze vyhnout různým individuálním obtížím stejně jako při přechodu v rámci jedné ZŠ na druhý stupeň nebo při přechodu z klasické školy na víceletá gymnázia. V každém případě je to pro všechny děti všech typů škol změna. Dovolujeme si tvrdit, že naši absolventi jsou na tuto změnu dobře připraveni a vybaveni právě díky všestrannému rozvoji osobnosti a individuality dítěte během předchozích 5 let strávených v naší škole. Při výběru návazného vzdělávání je také důležité, aby rodiče společně s dítětem a učitelem reflektovali i dosavadní výsledky žáka.
Jak jsou děti hodnoceny? Dostávají vysvědčení?
Tímto způsobem dostávají naši žáci zpětnou vazbu i průběžně. Učitel a rodiče jsou při vzájemné pravidelné komunikaci v obraze, jaké děti dělají pokroky, kde si vedou výborně a na co se zaměřit při rozvoji slabších stránek.
Známkování často vede ke „slepému“ sbírání jedniček, jednostranné podpoře soutěživosti, výkonu a nesmyslnému „biflování“ objemu informací. Jako takové přímo nesouvisí s kvalitou učení a poznávání, ba naopak, spíš je pro něj škodlivé.
Podle výkladu školského zákona 561 Sb., par. 51., odst. 2 je slovní hodnocení rovnocenné se zavedeným systémem známek. V našem školství je jen méně používanou variantou, ale mohou se k němu přihlásit i státní školy.
Nedomníváte se, že dětem vytváříte umělé prostředí a podmínky, které mají s reálným životem a rozvíjení schopností obstát v něm pramálo společného?
Jaká jsou kriteria pro přijetí?
Jak zápis probíhá?
ZÁMĚR, FILOZOFIE VÝUKY
Jak vznikl nápad založit základní školu Purkrabku?
Jak děti začaly pomalu dorůstat do školního věku, rodiče si uvědomovali , že nebude jednoduché najít v okolí vzdělávací subjekt, který by vyhovoval jejich požadavkům na přátelskou a vlídnou malou školu, do které budou rádi chodit děti i učitel a která bude u dětí podporovat přirozenou touhu po vzdělání.
Zkušenost s inspirativním, tvořivým a přátelským prostředím mateřské školky Maitrea dala vzniknout myšlence vytvořit školu, která by na tento typ předškolní výchovy navazovala a zároveň by byla otevřená i pro další děti a rodiče, kteří mají při hledání základní školy podobné cítění a požadavky.
Kdo je zřizovatelem školy?
Na co škola klade ve výuce důraz a v čem se nejvíc liší od státní klasické školy?
Klademe důraz na harmonický rozvoj osobnosti, nejen na výkon a upřednostňování intelektu, ale také na podporu tvořivosti, smyslu pro krásu, umění spolupráce, rozvoj kritického myšlení, komunikace, pozitivního vztahu k hudbě, pohybu, manuální zručnosti atd.
V naší škole dáváme prostor nejen klasické frontální výuce, ale také projektové výuce v blocích, průřezovým mezipředmětovým tématům, aby se děti učily chápat a vnímat svět kolem sebe v souvislostech.
Podstatnou součástí je péče o vztahy a vytváření bezpečné prostředí (Osobnostní a sociální výchova podle RVP). Příkladem jsou rituály, jako je ranní „kroužek“.
Ve škole je více prostoru na prožitkové vyučování a činnostní učení.
Učitel může lépe reagovat na momentální náladu ve třídě, celkově je ve své práci, v možnosti užívání a volby metod a činností svobodnější.
Rodina a škola je více propojená.
Klademe důraz na vlídné a přátelské prostředí s rodinnou atmosférou, ve kterém se děti, učitelé i rodiče cítí dobře. Podporujeme přirozenou vnitřní motivaci a touhu po vzdělávání a poznávání světa, spojenou s prožitkem, postojem a názorem. Vyhýbáme se předkládání „hotových“ informací a pravd.
Plánujete školu rozšířit o druhý stupeň



PEDAGOGICKÁ KONCEPCE
Jaké metody se při výuce používají?
Naše koncepce stojí na čtyřech pilířích: učit se poznávat, učit se jednat, učit se žít společně, učit se být.
Více se o pedagogické koncepci dočtete v sekci O ŠKOLE. Celý náš školní vzdělávací plán je možné přečíst si zde.
V čem vás nejvíce oslovuje waldorfská pedagogika? Co z ní uplatňujete ve vaší škole?
prožívání celého života, roku, týdne a každého dne v určitém rytmu (řádu), od velkých slavností (svatomartinská, advent, svatojánská…), až po drobné každodenní rituály (ranní kroužek, přání před jídlem...)
- sepětí s přírodou
- prožitkovou výuku, projektové vyučování
- respektování individuality dítěte a jeho bezpodmínečné přijetí
- rozvíjení spolupráce a pomoci mezi dětmi
- rozvíjení a podporu tvořivosti a smyslu pro krásu, harmonický rozvoj celé osobnosti
Jaké požadavky máte při výběru učitelů? Co je pro vás nejdůležitější?
Tráví žáci více času venku než v klasické škole?
Navštěvují žáci různé výstavy, muzea, galerie častěji než ve státní škole?
Kdy zařazujete do výuky plavání?
Od kdy je součástí výuky angličtina?
Jakou metodou se ve vaší škole vyučuje matematika?
Jakou metodou se ve vaší škole vyučuje čtení?
Učíte děti klasické písmo nebo tzv. novější Comenia Script?
Používají se ve vaší škole při výuce učebnice? Popřípadě jaké?
ŠKOLNÉ
Jaká je výše školného? Co všechno je v ceně? Jak často se platí?
Školné, tj. částka hrazená rodiči za garanci místa v Purkrabce, činí za jeden školní rok 70.800,- Kč na žáka, pro sourozence pak se slevou 62.400,- Kč. Naše škola je zapsána v rejstříku základních škol akreditovaných MŠMT ČR s možností uplatňovat nárok na státní dotace. Také proto se nám daří po celou dobu existence školy ve srovnání s jinými soukromými školami držet školné relativně nízko, abychom umožnili cestu ke vzdělávání podle naší nabídky co nejširšímu okruhu zájemců. Školné zahrnuje výuku a ranní i odpolední družinu v 1. a 2. třídě. Dosud jsme dokázali vždy zajistit v ceně školného také družinu pro všechny vyšší ročníky a získali nenárokové dotace pro 3. až 5. třídu. Školné nezahrnuje obědy, kroužky, výuku plavání, školu v přírodě, třídní výlety a další akce a pomůcky, které se hradí zvlášť.
Školné může být hrazeno v ročních, půlročních nebo čtvrtletních splátkách. Při mimořádných životních situacích domlouváme individuální splátkový kalendář. Případně je možné žádat o příspěvek z fungujícího Solidárního fondu školy na platby spojené se vzděláváním dětí v naší škole.
Přispívají rodiče na pomůcky?



PROVOZNÍ OTÁZKY
Jaká je nabídka kroužků?
V kolik hodin začíná a končí vyučování?
Kde probíhá tělocvik?
Jaké mimoškolní aktivity pořádáte?
Nosí děti na zádech těžké batohy s učebnicemi?
Budova patří přímo škole?
Jak vnímá existenci soukromé školy zastupitelstvo obce, když je ve Škvorci státní škola?